Monday, October 25, 2010

Stimulate Your Senses

Atau dalam bahasa kebangsaan kita ni Stimulasikan Deria Anda.. Deria yang ada pada manusia ni ada 5 iaitu deria melihat dengan menggunakan organ mata, deria mendengar dengan organ telinga, deria menghidu dengan menggunakan organ hidung, deria rasa sentuhan (touch) yang ni aku tak bape nak reti explain dalam BM sebab dulu aku belajar science dalam English.. Yang aku tawu deria rase sentuhan ni organ dia kulit kita la.. Organ paling besar kat badan. Kulit kita ni ada special receptors (function dia cam antena) untuk detect suhu (panas atau sejuk), sakit, sentuhan dan jugak tekanan.. Lagi satu deria ni.. Deria rasa yang menggunakan organ lidah.. haha.. Yang ni paling aku suka.. :) Sebab kita merasa sesuatu makanan, minuman dan segala-mala yang masuk dalam mulut akan melalui lidah. Yang tu membezakan mane yang sedap dengan mane tak bape nak sedap.

Seperti yang kita biasa tahu, lidah kita boleh detect 4 rasa yang asas. Manis, masin, masam dan pahit.

1. Pahit
2. Masam
3. Masin
4. Manis

Tibe-tibe aku terase aku da macam Cikgu Science la plak.. Haha~ Sebenar-benarnye aku nak cerita pasal something yang boleh stimulatekan deria rasa ni.. Ahha.. Apekah itu? Ini cerita betul. Takde tipu-tipu. Aku dah pernah buat. Oke aku ngaku..


Nilah bendenye yang telah menstimulasikan deria rasa aku.. Serius weyh seumur hidup aku chewing gum ni, benda alah ni la yang paling best pernah aku rasa.. Untuk pengetahuan korang, aku suka sangat mengunyah sebab semacam ada spirit yang positif datang. Nak-nak kalau tengah berdepan dengan orang ramai, nak kena bercakap dengan orang secara dekat, malah time exam pon aku mengunyah (setakat ni tak pernah kantoi dengan mana-mana cikgu lagi). Memang aku sangat perlukan chewing gum ni.. Sebab tu dalam beg aku sentiasa ada. Orang cepat gelabah memang camtu.. Duhh~

Setakat ni baru 1 flavor je yang aku dah rase..

Hm, yang ni la.. Dia rase manis-manis buah. Lepas tu tak macam chewing gum yang biasa aku rase. Tahap manis dia lama gila nk turun. Sampaikan aku rasa sangat berbaloi beli dia. Harga pon bole la tahan mahal. Ade kedai yang jual sekotak RM 4.50++ , ade yang jual RM5.20. Aku suka beli yang lagi mahal (padahal..~) haha.. Sekotak ni ade 15 strips. Ok la kot kalau dengan harga macam ni. Kotak dia ni, kalau korang letak dalam beg baju, teros jadik wangi baju-baju korang tu.. Depends la. Cakap pasal harga dia yang mahal,kalau nak merase apelah salahnye. Ye tak? Lepas ni aku nak try yang lagi 2 flavors. Yang kaler hijau ngan biru.. Kat Malaysia baru keluar 3, kalau kat US ade 6 ke 7 dah keluar. Aku nak gi sane la, nak try yang lain-lain tu.. haha~ Aku sangat suka dengan chewing gum, ntah kenape. Kalau bakal suami aku nak bagi hantaran 2 dulang chewing gum pun takpe.. =P

Yang ni je ade jual kt sini.

Kat sini aku nak bagitahu sekali benefits yang korang dapat kalau korang suke mengunyah macam aku. Hehe~ Selalunya kita suka chewing ni sebab rase dia yang best selain dapat fresh-kan nafas dan mulut kita. Kan? Tapi, ada lagi benefits dia. Based on research yang orang dah buat (of coz la Wrigley Science Institute yang buat sebab nak keluarkan produk yang bagus selain melariskan jualan) benefits yang kita boleh dapat ialah dapat me-relief-kan stress serta meningkatkan alertness, focus dan concentration. Paling penting sekali, boleh meng-improve-kan diet and weight management. Yang ni paling menarik bagi aku. Patut lah aku 'kurus' sangat.. hahaha~

3 comments:

  1. x penah jmpe pn chewing gum ne teha....ada jual kat mne ne?

    ReplyDelete
  2. ade lah. try carik kat econsave ke. farmasi guardian or watson ade kot.. hehe..

    ReplyDelete
  3. yup setuju mmg chewing gum ni paling sedap pernah rasa kat alam ni.hahaha!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...