Friday, April 22, 2011

Penanda Aras

Explain the formation of polynucleotide.
nucleotide is the monomer. it contains nitrogen base, pentose sugar, and phosphate group. the polymer of nucleotide is known as polynucleotide or nucleic acid. the formation of polynucleotide is synthesized by connecting the sugars of one nucleotide to the phosphate of the next by phosphodiester link.

ni lah jawapan untuk paper bio soalan subjektif number bape tah. lupa dah. ok fine. aku sedih sikit sebab tak bape nak tekan sangat untuk hafal jawapan-jawapan soalan spot tu. =.=
apa boleh buat. redha sudah. janji ade la jugak letak jawapan. haha. ok2. dah, aku taknak cakap lagi pasal paper yang dah dijawab.
tujuan post kali ni ialah untuk bercakap pasal penanda aras.

ehm, korang semua pernah tahu tak? yang setiap kaler paper yang kita dapat time exam tu menandakan tahap kesukaran paper tersebut (specifickan untuk student uitm, ipt lain tak sure macam mana). aku macam nak percaya. macam taknak percaya. haha. pelik pon ade gak, selama aku jawab exam ni paper semua kaler putih. accept upsr. kaler biru (kot).

mase paper physics aritu, paper tu kaler kuning.
pagi tadi biology, paper tu kaler merah.

warna warni paper exam. haha.


mase sekolah menengah dulu, time pmr and spm, aku tahu gak la serba sikit pasal penanda aras soalan ni. cube tengok kat tepi kertas tu. ade kaler hitam. kalau kat bawah sekali, kertas tu senang. kalau kat tengah, kertas tu 50-50 la. kalau kat atas sekali, memang susah sikit lah. and setiap kali dapat paper yang nak dijawab, aku takkan tengok kat tepi tu. sebab  mind set tu penting. bila kita fikir something tu susah, bende yang simple pon bole jadik susah. so, aku ignorekan je penanda aras tu. sebab tugas aku kena jawab paper tu sehabes baik.

main point nye, tak kesah la kaler ape pon paper pasni, even kaler hitam pon, jangan fikirkan sangat. yang penting, kita berusaha untuk jawab dengan segala yang ada dalam kepala kita ni. time exam memang aku ngaku, aku sorang-sorang. dah takde sape yang boleh tolong aku time tu. so, aku kena kuatkan semangat. jawab penuh-penuh even aku sendiri tak sure dengan jawapan tu. sebab yang penting ada usaha untuk jawab. jangan sesekali korang give up time jawab paper. gunakan masa sebaiknya time exam tu. satu semester belajar, tapi perjuangan untuk jawab final tu ade bape jam je. insyaAllah, niat yang baik, akan dapat hasil yang baik.

aku dah lapar, tu penanda aras perut aku perlu diisi. kehkeh~
next paper: CTU 101 (FUNDAMENTALS OF ISLAM). hari ahad okeh. 24hb ni. ni pon first time dalam hidup aku jawab exam hari ahad.. =,=

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...