Tuesday, February 8, 2011

Negative Comes First

Korang perasan tak, setiap kali korang diberi arahan untuk membuat sesuatu tiba-tiba apakah yang first korang fikirkan? Kebanyakan orang akan berfikiran negatif dulu sebelum mengetahui sesuatu dengan lebih lanjut. Sebab tu aku tak percaya dengan quote "dont judge a book by its cover". Wayang je sume tu. Ramai je yang dah judge something tu dengan hanya tengok luaran.. Kali ni bukan nak cakap pasal buku apatah lagi cover dia..

Kita memang dah dibiasakan dengan berfikiran negatif. Aku pon camtu gak.. Tu tak best, ni tak boleh. Padahal belum cuba or buat lagi. Tapi memang aku tak tipu, pengaruh negatif memang sangat kuat kalau nak dibandingkan dengan pengaruh positif.. Tak percaya? Meh sini aku tunjuk.

2-1=1
2+(-1)=1

Andaikan korang number 2. 1 ialah perkara yang datang secara tiba-tiba dalam hidup korang. Tolak bermaksod korang menolak bulat-bulat perkara tersebut. Sign negatif bermaksod korang terima dengan rasa yang negatif. Korang nak tapi dalam fikiran dah siap-siap pikir yang negatif. So buat camne pon tetap akan dapat hasil yang sama dengan orang yang tolak bulat-bulat tu.

Berbeza dengan yang ni.


2+1=3
2-(-1)=3

Situasi pertama, korang terima perkara tersebut dan melakukan dengan rasa senang hati. Situasi kedua, korang tolak rasa negatif tu. Hasil dia sama. Nampak tak ape aku cakap ni?

Kalau dalam math, bile 2x-1 dan kita mengandaikan x ni ade 2 range interval. Yakni, dari -infinity ke 0, 0 ke +infinity. Cepat masokkan test value. 
Untuk yg pertama, andaikan x=-5. Masokkan nilai x dalam equation tadi. Jawapan akan dapat -9
Second, andaikan x=7 . Masokkan nilai. Jawapan dia akan dapat 13.

So aku nak tekankan kat sini, bile kite amek negatif, maka negatif lah. And vice versa. Even ramai yang dah tahu, tapi ramai yang tak bape nak prasan dalam hidup sehari-hari ni. *peringatan untuk sendiri jugak* Dan sesuatu yang negatif itu memang memberi impak yang besar kalau seseorang tu tak kuat sangat. Untuk yang kuat mentalnya, negative comes first. Fikir yang negatif dulu dan try lah fikir untuk atasi impak-impak yang kita bakal dapat. Sekian..

P/S : Banyak sangat kena buat tutorial math menyebabkan aku asyik ingat number-number even nak gi mandi.. Thanks math! 

6 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...